Onder identiteit wordt het inspirerende en bindende element verstaan tussen overtuiging en handelen; het uit zich door het omgaan met elkaar , het pedagogisch handelen en het onderwijs.
-Vanuit het openbaar onderwijs is er principiële gelijkwaardigheid van en respect voor de godsdienstige of levensbeschouwelijke achtergrond van ouders, leerlingen en personeel.
-Voor het christelijk onderwijs is de bijbel de belangrijkste inspiratiebron voor het omgaan met elkaar, de medemens en de omringende wereld. Daarbij wordt alle ruimte gegeven aan iedereen met respect voor ieders inbreng.
Onze ontmoetingsschool biedt beide uitgangspunten en is daardoor algemeen toegankelijk. Zij baseert haar activiteiten op normen en waarden die voortkomen uit het christendom en andere levensbeschouwelijke en maatschappelijke overtuigingen. Hiermee wordt beoogd een constructieve verbinding te leggen tussen verleden, heden en toekomst van het onderwijs in Tytsjerk. Op school wordt lesgegeven door personeel, dat de uitgangspunten van de ontmoetingsschool onderschrijft en ook uitdraagt. Van leerkrachten wordt verwacht dat ze hun levensbeschouwelijke identiteit niet ongevraagd of onnodig uitdragen en nooit superieur achten aan die van een ander. Inspraak en betrokkenheid van ouders wordt serieus genomen via de identiteitscommissie en de medezeggenschapsraad.
Er wordt dagelijks levensbeschouwelijk onderwijs gegeven met behulp van de methode trefwoord en wekelijks GVO of HVO lessen voor alle leerlingen.
Trefwoord is een methode voor levensbeschouwelijke vorming in de basisschool. Tijdens deze levensoriëntatie komen ze allerlei vragen tegen, zoals: wat is eerlijk, wat heeft zin, waar is mijn overleden opa, wat betekent God voor mensen, waarom heeft niet iedereen genoeg te eten, waarom pesten mensen elkaar, enzovoort. Het zijn levensvragen van alle tijden waarop verhalen uit verschillende tradities (onder andere de joodse en christelijke traditie) in de loop der eeuwen ook een antwoord zochten. Deze en ook eigentijdse bronnen kunnen kinderen inspireren, aan het denken zetten om vervolgens er met elkaar in de klas op te reflecteren. Ze dagen hen uit om zelf keuzes te maken voor hun handelen. Dat geeft hun houvast, vertrouwen en perspectief, op weg naar de toekomst.
We willen kinderen begeleiden en ondersteunen bij het verkennen, bewustmaken en verrijken van hun wereld.